Samodzielne majsterkowanie i obsługa napraw samochodu dla każdego, czyli kolejna część filmu prezentującego, jak złożyć silnik po wymianie zużytych elementów, czyszczeniu i ponownym olejowaniu silnika. W tym odcinku serii zajmujemy się ponownym montażem stopek korbowodu i zamknięciem dołu silnika.
Korbowody są wyjątkowo istotnym elementem silnika spalinowego, bowiem to właśnie one, połączone z wałem korbowym oraz z tłokami, umożliwiają jego ruch obwodowy. Ułożyskowane stopki korbowodów łączą się z wałem korbowym panewkami, które z kolei są elementem dość często narażonym na intensywną eksploatację w trakcie jazdy. Profilaktyczna wymiana panewek, zalecana do wykonania najczęściej po przejechaniu około 100 tysięcy kilometrów, pozwala więc na zapobieganie nie tylko poważnej awarii silnika, ale przede wszystkim na uniknięcie wyższych kosztów jego naprawy.
Naprawa panewek łączących korbowody z wałem korbowym nie jest zbyt skomplikowana. W trakcie obsługi należy zdemontować bowiem dolną część silnika, czyli miskę olejową, odkręcić stopkę korbowodu i wymienić panewki na nowe. Przy okazji takiej naprawy, wszystkie części korbowodów oraz dolna część silnika przed ponownym zamontowaniem powinny zostać starannie wyczyszczone, najlepiej miękką szmatką zamoczoną w oleju napędowym, a następnie zamontowane w tych samych miejscach. W powyższym filmie krok po kroku prezentujemy, w jaki sposób zabrać się samodzielnie do takiej naprawy i finalnie złożyć ponownie silnik. Warto przy tym pamiętać, aby wszystkie czynności wykonywać starannie i powoli, bowiem zanieczyszczenia, jakie mogą się przy okazji dostać do silnika lub niewłaściwy montaż mogą spowodować znacznie poważniejsze awarie.